Alla inlägg under december 2008

Av Elin - 7 december 2008 12:29

Jag hoppas att ni kommer att ha en trevlig dag med familj eller vänner.

Idag ska det bära av till ett kungligt besök uti Drottningholm. Där bjuds det på en julmarknad och tillgång att få kliva in på slottet. År och dagar sedan jag var där och min man har aldrig varit där, så det ska bli trevligt att få visa runt honom på en guidetur tillsammans med min syster, hennes son och vår mor. Tyvärr bokade Theo (min mans son) av färden och begav sig istället med sina kompisar för att bada.

Senare kommer vi ha bjudning på julglögg i vanlij, choklad (mums) och vanligt alkoholfritt. Till det en massa gott att snaska i sig och prinsesstårta som jag har bakat.


Här kommer en bild där jag har dekorerat gardinstången med glitter och pärlor, sen ser ni mitt kaklade fönsterbräda. Många gånger är dem så fula och till slut tröttnade jag på det, att jag la på vit mosaik:


Av Elin - 6 december 2008 17:13

Vi är bjudna på turkisk mat, spännande! Det var länge sedan, att jag har glömt bort hur det smakar, desto kuligare och få uppleva på nytt igen! Alltid roligt att prova på annat än att äta det traditionella maten.


Här hemma äter vi mat från olika länder. Det går perioder, att vi inte ens äter spagetti köttfärsås på ett halvår eller längre. Vi älskar mat och gillar att krydda på så det smakar, det ska också vara saftigt och det ska ingå i kostcirkeln, som alltid att man ska ha grönsaker till måltiden och blandas med salt, vitvinsvinäger och olja. Vi äter hellre hemma än ute, då får vi som vi vill ha det och lite extra. Viktigt är det för mig också som är lactos och det kan vara jobbigt att gå på restauranger när man ser på menyn att inget går att äta.


Alternativet att äta asiatiskt mat, men det föredrar jag  hellre att äta hos min mor eller att jag gör det själv, som vet hur det verkligen ska smaka. China maten som serveras på restauranger är oftast smaklösa, förutom ett favvo ställe och då får man alltid "fortune cookies", det gillar jag! Japansk mat så är det många rätter som har efterliknat från den koreanska maten och det föredrar jag hellre att äta, om inte min japanska vänninas pappa lagar den såklart! Suverän kock och hans fru, det kan man kalla för händer som är skapta för att göra mat.


Just därför är det många av våra vänner som gillar att komma och äta hos oss och även dem bakverken jag gör. Hihi så jag är godistanten åt Alla, inte bara till vovvarna! Nu ska jag iväg till köket och baka prinsesstårta, för morgondagens andra advent! Bättre att göra den själv så väljer du syltsmaken. Gör den dagen innan och låt det stå i kylen, annars blir grädden och vaniljkrämen alldeles för löst och den blir godare om tårtan har fått stått ett tag. Sen ska jag och familj iväg och äta mat, mums!


Bon apetit!

Av Elin - 5 december 2008 23:22

Av Elin - 5 december 2008 23:21

kommer att klä om den på nytt med annat tyg:

Av Elin - 5 december 2008 23:14

Av Elin - 5 december 2008 23:10

som hänger i vardagsrummets ena vägg. Tyvärr ser man inte mönstret på tyget men det kommer en närbild på det.


Ovido - Quiz & Flashcards